Home / Diety / Tukožroutská dieta

Tukožroutská dieta

Jednou ze slavných a oblíbených diet, která vzbuzuje velkou pozornost právě pro svoji účinnost a rychlost, je tzv. tukožroutská dieta. Výsledky jsou zjevné při zodpovědném dodržování, tento režim však nese i svá rizika.

Tato dieta patří mezi ty účinnější, kde se dostavuje rychlý výsledek. Vhodné je ji využít v situaci, kdy potřebujete v krátkém časovém horizontu zhubnout několik kilo. Např. do svatebních nebo plesových šatů, na dovolenou do plavek apod. Rozhodně však nepočítejte s tím, že účinek bude dlouhodobý, právě naopak, jakmile přejdete na svoji běžnou stravu, dostaví se jo-jo efekt. Vaše váha se vrátí na původní, možná i vyšší hodnotu. Časté ani dlouhodobé dodržování této diety není vhodné pro zdraví. Vaše tělo by mohlo zpomalit metabolismus, což by vyvolalo zvýšenou únavu, potřebu spánku a sníženou aktivitu člověka.

Tento dietní režim je radikální, dle striktních postupů se dodržuje vždy maximálně jeden týden a je možné v tomto čase zhubnout cca 2 – 6 kg. V případě, že máte normální váhu, uvidíte razantní změnu. Ovšem jak jsme již zmínili, snížení váhy není trvalé a časem znovu přiberete, jelikož nemůžete dietu držet dlouhodobě. Mohlo by totiž dojít k selhání organismu a trvalým následkům v podobě nesprávně fungujících vnitřních orgánů, což jistě není žádoucí.

Podstata diety

Hlavní princip diety spočívá v tom, že v průběhu celé diety konzumujete pouze tzv. tukožroutské polévky. Nejedná se o žádné zvláštní přípravky, které byste zakoupili např. jako polotovary, dle návodu si je připravíte sami doma. Do hrnce vlijete vodu, nasypete zeleninu dle chuti, např. zelí, kořenovou zeleninu, ale můžete vyzkoušet také rajčata, papriku, pórek nebo cibuli. Určitě vynechejte brambory! Směs ochutíte solí nebo bujonem, povaříte a můžete jíst. Toto dodržujete první tři dny dietního režimu, poté můžete přidat do polévky kousky libového, ideálně kuřecího masa a trošku mléka nebo rýže. Skutečně ale jen malé množství.

Po celou dobu diety je nutné dbát na zvýšený pitný režim. Pijte nejlépe čistou vodu a bylinkové čaje. Vypustit musíte veškeré slazené nápoje, džusy, ani čerstvé, kávu i alkohol.

Hlavním prvkem diety je tedy voda a rozpustná vláknina v podobě zeleniny. Ta zajistí hladkou průchodnost střev a voda vše spláchne a pročistí. Tuto kůru lze využít také jako účinnou detoxikaci, tedy očistnou kůru, ale v tom případě se doporučuje pouze krátkodobě, na jeden nebo max. dva dny.

Co je povoleno?

Jak jsme již uvedli, základem této diety je zelenina, v podobě syrové nebo vařené, postupně doplněná o malé množství mléka, rýže a masa. Po prvních dnech je možné přidat i trošku sacharidů v podobě vařených brambor a ovoce.

Zakázané potraviny

Zcela vypustit z jídelníčku musíte uzeniny a výrobky z masa v podobě paštik, párků a sekané. Dále také tučné sýry, sladkosti i ořechy. Zapomeňte na smažená jídla a z pitného režimu vyškrtněte kávu a alkohol.

Jaký bude výsledek?

Hlavním znakem této diety je razantní a rychlý úbytek hmotnosti.  Nezbytné je také k vodě a zelenině postupně přidat i další potraviny, aby organismus nestrádal a byl mu poskytnut pozvolný a klidný přechod na zdravější životní režim. Rychlý přechod by způsobil, že by tělo nestihlo zareagovat a začalo by si rychlým tempem vytvářet a ukládat tuky. Člověk by měl trvalý pocit hladu a chuť na sladké podobně, začal by se přejídat a následně přibral mnohem víc na původní váhu. Zabezpečíte-li klidný přechod, tomuto zabráníte.

Držíte-li se striktně doporučeného jídelníčku, vašemu tělu je poskytován dostatek živin pro jeho správnou funkci a odlehčené stravování bude mít na něj na určitou dobu příznivý vliv. Tělo i mysl se pročistí a vy se budete cítit více svěže a fit.

Co je potřeba obětovat?

Jak již bylo řečeno, bohužel tato dieta s sebou nese i spoustu nepříjemností, které se mohou podepsat na vašem organismu. Jednak je to jednotvárnost, což možná nemusí znít tak strašně, ale ve skutečnosti je. Proto je velmi důležité po takovém dietním režimu přejít na zdravější a pestřejší stravu, aby tělo zůstalo štíhlejší než původně. Zanedbáte-li to, vaše kila půjdou rychle nahoru.

Dalším háčkem jednotvárnosti je, že přitom má člověk neustále chutě na spoustu jiných pokrmů, které momentálně nesmí. Jsou to především tučné, nezdravé pokrmy, jako třeba hranolky anebo sladkosti. Vzhledem k tomu, že to tělu momentálně nedáváme, logicky to vyžaduje.

Ve většině případů se později dostaví jo-jo efekt, to znamená, že znovu přiberete minimálně na původní váhu. Proto tuto dietu nezvolte v případě, že chcete zhubnout trvale a dlouhodobě. Vyhnout by se jí měli také akutně nebo vážně nemocní lidé, neboť by jim mohla poškodit zdraví.

Nemůžeme opomenout také možné změny nálad při dodržování diety. U psychicky labilnějších lidí to může vést až k depresím. Projevuje se větší podrážděnost, rychle se rozčílíte a jste lítostiví a plačtiví.

 

O admin

Shlédněte také

Hubnutí: 3 tipy na zdravé nápoje se zeleným čajem

Hubnutí: 3 tipy na zdravé nápoje se zeleným čajem

V procesu hubnutí vás může podpořit konzumace zeleného čaje. Dnes je již běžně dostupný ve …